Сьогоднi ми повернемось назад до 2017 року, коли вийшов набiр 75881 – 2016 Ford GT & 1966 Ford GT40 серії LEGO Speed Champions. Як прикро, що LEGO не додало до цього набору буклету, який би розповiв, яка яскрава icторiя перемоги схована за цими, начебто звичайними дитячими машинками. Але на то i треба читати наш журнал, щоб не пройти повз багатьох прихованих фактiв, icторiй i задумiв, що схованi у незвичайному конструкторi LEGO.
Так що ж хоче розповiсти нам цей сет з лiнiйки чемпiонських наборiв LEGO Speed Champions?
Головний директор Ford Performance(спортивний пiдроздiл компанii) висловився про нього так – «Багато членів моєї команди виросли на історіях про легендарну історичну перемогу Ford у 1966 році, а перший захоплюючий досвід будівництва і конструювання отримали завдяки конструктору LEGO». «Цей набір — ефективний спосіб розповісти нашу ле-манську історію і можливо, надихнути гонщиків, інженерів і конструкторів майбутнього».
То що ж такого сталося у 1966 роцi?
Щоб це зрозумiти, повернемось до наших розповiдей при славнi здобутки Срiбних стрiл MERCEDES у 1930-50-хх роках. Вони захопили п’єдистал у тi роки, втiм, це тривало до страшноi аварii на перегонах у Ле-Манi у 1955 роцi, коли автомобiль Mercedes 300 SLR зiштовхнувся з Ягуар i вилетiв на трибуни. Загинуло 84 людини, та ще 120 отримали поранення. Iз-за вiдсутностi засобiв поширення iнформацii, змагання не зупиняли, cпоглядачi та пiлоти навiть не дiзнались до кiнця, що сталась найбiльша трагедiя в icторii автоперегонiв. Проте це дало змогу врятувати багато життiв, бо вдалося уникнути панiки, що дало змогу вчасно вивезти таку велику кiлькicть поранених. Та перегони для MERCEDES закiнчились надовго. Команда тихо лишила Ле-Ман на наступнi 30 рокiв. Мicце переможцiв стало вiльним i його швидко зайняла команда Ferrari.
З 1955 року команда Ferrari вигравала майже всi чемпiонати, а червонi болiди стали символом непереможностi у всесвiтньовiдомих перегонах Ле-Ману i iнших європейських змаганнях. Проте за океаном, в Америцi, дуже стрiмкий розвиток автомобiлебудування сформувався в автогигантiв, таких як Ford i GM. I так сталося, що перегони у Старому cвiтi та Америцi розвивались окремо один вiд одного.
Найпрестижнiшими перегонами того часу всеж були 24-годинна гонка у Ле-Манi, Францiя. Вона мала особливу повагу серед усiх гонщикiв cвiту. Це змагання на надшвидкiсному автодромi протягом доби без перерви – справжне випробування для пiлотiв, команди та технiки. Болiди того часу були найвитонченими “витворами автомистецтва швидкостi”. А ось американськi гоночнi cерii мали бiльш прямi трасси, i значно утилiтарнiши болiди. На небезпечних поворотах Ле-ману асами були болiди червоi команди FERRARI. I поступатись вони нiкому не збирались. Щоб зрозумiти, що було у Форда, i який шлях до перемоги треба було пройти, досить лише подивитись на передовий болiд 1963 року на найпопулярнiших у Америцi змаганях NASCAR – 1953 Ford Galaxie Fastback.
У той же час, амбiциозний голова концерну Ford Motors, Генри Форд II, мрiяв про гучнi перемоги у 24-годиннiх перегонах у Ле-Манi. Тай формула «Вранці перемагай – ввечері продавай» відома в автобізнесі давно. I так сталося, що iталійська компанія саме зараз зазнавала фінансових труднощів, і Енцо Феррарі виставив своє дитя на продаж. У Ford вирішили, що вигiднiше придбати Ferrari, анiж створювати свiй власний болiд. I запропонували нечувану, на ті часи, суму за компанiю Ferrari – 18 мільйонів доларів. Спочатку гордий італієць погодився, тим більше, що його вирішили залишити почесним президентом Ferrari. Але в останній момент Енцо дізнався, що не зможе приймати рішень без консультацій з керівництвом Ford, i в грубій формі виставив американців за двері офісу.
Така поведінка Феррарі дуже розлютила, теж гордого, Генрі Форда II, і вiн вирішив, у що б це не стало помститися старому Енцо i довести, що самостійно зможе досягти успіхів в цих перегонах. А для цього потрібно перемогти червоні боліди в Ле-Манi. Але цiна такоi перемоги, як стане ясно пiзнiше, буде дуже високою. На європейських звивистих трасах автомобiлi, що мав Ford, почували себе “як корови на льодi”, а Ferrari проходили iх як олiмпiйськi ковзанярі, бо були дуже легкi, потужнi та “натренированi” на крутих серпантинах Альпiйських гiр. Тому Форду прийшлось відкрили нову гоночну програму по створенню спортпрототипа з нуля.
У ті часи домінувати почали среднемоторнi моделі, але у Ford не було досвіду їх створення. Знаряддям відплати мав виступити новий Ford, що створювався за участю провідного конструктора Lola Cars Еріка Бродлі i інженера Aston Martin Джона Уайера. Розробка гоночного авто почалася в Англії у серпні 1963 року. I вже за рiк, у 1964-му роцi в Нью-Йорку пройшла Презентація Ford GT Mk 1. Надзвичайно низький автомобіль відразу ж прикував до себе увагу присутніх. Оскільки спорткар мав висоту всього 40 дюймів (1016 мм), автомобіль прозвали GT40. На розробку цього проекту Генрi Форд II грошей не жалiв, бо це була його “особиста справа” з iталiйцями.
Перший же старт в Ле-Манi виявив проблеми зі стабільністю, викликані прорахунками в аеродинаміці, але навіть в такому сирому вигляді автомобіль встановив рекорд кола, розвинувши 212 км/г. Проте це мало не обернулося трагедією: на довгих прямих «носу» автомобіля не вистачало притискної сили. Один GT40 розбився, а інший був серйозно пошкоджений. В результаті проект був відправлений на всебічне доопрацювання до гонщика-конструктора Керолла Шелбі (того самого, що прославить Мustang). Так з’явився GT40 Mark I. Але повністю від «дитячих хвороб» позбутися не вдалося. Під час 24-годинної гонки GT40 були дуже швидкими, але всеж зійшли з-за технічних проблем i не фiнiшували. Перемогу знов відсвяткував екіпаж Ferrari. Проте Генрi Форда поразка не зупинила. Вiн не здавався.
Новий сезон 1966 року команда Ford зустріла у всеозброєнні. Проблеми з надійністю вдалося вирішити, що показало перше місце в гонці в Себрінге. А до Ле-Ману підготували оновлений GT40 MkII. До його створення Шелбі підійшов чисто по-американськи: встановив під капотом величезний 7,0-літровий V8 від Ford Galaxie. Купе стало важче на 150 кг, але це компенсувалося серйозною потужністю – 485 л. с. На прямих боліди Ford злегку розвивали 340 км/ч. З такими монстрами конкурувати було неможливо: GT40 зайняли перше, друге і третє місця, причому були так близько, що переможця визначав фотофініш. До перемоги команду привели вiдмiннi пiлоти Брюс МакЛарен и Крiс Амон.
Момент перемоги Форду над Феррарi cтав одним з найвизначальнiших в icторii автоперегонiв. Генрі Форд II радів, він довів Енцо Феррарі, що його автомобілі краще. Проте цiна цiєi перемоги була величезною. Фiнансування проекту GT40 стало для Генрi Форда i його компанii величезним тягарем. За iнших умов, ця машина не мала б шансiв з’явитись, але завдяки амбiцiям, GT40 cтав найдорожчим автомобiлем в icторii Ford, отримавши прiзвисько “Вбивця Феррарi”. В Ле-Манi вiн домiнував ще три роки, вигравши чотири марафони поспіль, та довiв, що змагатись з ним нема сенсу. Після цього Генрі Форд-II, нарешті заспокоївся, а фінансування проекту зупинили у зв’язку необгрунтовано високою вартiстю. Форд пiшов з Ле-ману, як переможець.
На старт Ле-Мана у 2016 знов вийшов FORD GT з 3,5-літровим 600-сильним турбомотором. Вiн нагадува легендарний GT40. Повернення виявилося успішним – через 50 рокiв пicля першої перемоги GT40, Ford GT знов перемiг, зайнявши перше місце в своєму класі.
Причина, за якоi ми сьогоднi вирiшили опублiкувату цю cлаветну iсторiю – це новина про те, що кiностудiя “20-сторiччя Фокс” екранiзує цю баталiю у новому художньому фiльмi “Ford проти Ferrari”, i cьогоднi вийшов перший трейлер кiнострiчки. У головних ролях в ньому знімаються Метт Деймон і Крістіан Бейл. Пicля перегляду ми, мабуть, проживемо цi подii, i набор LEGO 75881 стане для всiх не просто конструктором, а вiкном у тi cлаветнi часи, та нагадуванням про цю захопливу подiю.
Щодо створення набору, то компанія LEGO Group тісно співпрацювала з конструкторськім відділом над кожною деталлю автомобіля-переможця 1966 року та нового гоночного авто Ford GT.
«Це був проект мрії, робота над ним була вкрай напруженою. Ford GT40 — один за найлегендарніших гоночних автомобілів в історії, а новий Ford GT просто неймовірний», — заявив Крейґ Каллум, керівник відділу дизайну серії LEGO Speed Champions. «Створюючи цей комплект для дітей, ми не забували і про дорослих шанувальників, оскільки знаємо, що ці моделі прискіпливо досліджуватимуть на відповідність оригіналам».
Крейг Каллум, який у вільний час бере участь у перегонах, і розпочинав кар’єру як конструктор повнорозмірних автомобілів, очолив розробку десяти прототипів, з яких вибрали фінальну версію кожної моделі. Подивiться як вiдповiдально пiдiйшли до створення цих моделей.