Сучасні швидкісні поїзди TGV, ICE, Eurostar, відомі багатьом, як приклад революційних залізниць, об’єднавших всю Європу. Але мало хто знає про їх попередників, які дали початок швидкісним пасажирським перевезенням всередині Європи, що зламали кордони держав і межі швидкості. Це оригінальні і приголомшливі поїзди мережі TRANS EUROP EXPRESS, які були запущені ще в 1957р.
Мережа TRANS EUROP EXPRESS (скорочено TEE) була створена у 1957 році за задумом тодішнього президента-директора Голландської національної залізничної компанії (NS). Це була мережа спільної експлуатації залізницями Західної Німеччини (DB), Франції (SNCF), Швейцарії (SBB-CFF-FFS), Італії (FS) і Нідерландів (NS). Пізніше мережа розширилася, включивши Іспанію (RENFE), Данію (DSB) і Австрію (ÖBB).
Ідея полягала в створенні мережі швидкісних і комфортабельних транснаціональних поїздів, які були б привабливі для бізнесменів і мандрівників. Всі поїзди були тільки першокласними. Де це було можливо, розклади потягів TEE були розраховані на те, щоб ділові пасажири могли здійснити поїздку в обидва кінці протягом одного дня, а також мати час для ділової активності в пункті призначення.

Кожен поїзд мав свою унікальну назву, всі вони були експресами, зупиняючись тільки у великих містах. Деякі з іменитих поїздів вже існували протягом кількох років до створення мережі TEE і були просто заново позначені як Транс-Європейські Експреси в 1957 році або пізніше. У період світанку системи існував 31 маршрут що обслуговувався 39-ю іменитими поїздами, найбільш відомі з них – Edelweiss, Saphir, Le Capitole, Gottardo, L’Ile de France, Rheingold, Settebello і інші.
Спочатку система являла собою повністю дизельну мережу. Через безліч різних видів електричних характеристик (напруги і типи струму), які використовуються в різних країнах, в той час було раціонально використання поїздів з дизельними тягачами або складів з декількома дизельними поїздами, що значно прискорювало перехід кордону і з’єднання різних залізничних систем різних країн. Більш того, багато пунктів перетину кордону ще не були електрифіковані.
Західно-Німецька Deutsche Reichsbahn спеціально розробила унікальний DR Class 601 (модель дизель-поїзда VT 11.5), в той час як Швейцарські федеральні залізниці (SBB) і голландський NS розробили унікальний RAm / DE. Інші країни також створили свої унікальні або оригінально брендовані експреси.
На жаль, з кінця 1970-х років поступово все більше транс-європейських експресів замінювалося іншими поїздами, які надавали аналогічні послуги, але також перевозили й 2-й клас. А ділові мандрівники все більше і більше користувалися авіаперельотами. У 1979 році DB повністю реструктурувала мережу появою нових національних сервісів InterCity, що призвело до поступового скорочення числа сервісів TEE. А фінальним акордом стало впровадження TGV у Франції в 1981 році і її подальше розширення поряд з розвитком високошвидкісних залізничних ліній в інших європейських країнах, що ознаменувало захід TEE.
Ці унікальні состави і стрімкі прекрасні локомотиви вражають через десятки років і пройняті романтикою залізничних подорожей. Тим більше, вони були кращими складами того часу.
А сьогодні ми розглянемо німецькі поїзди мережі TEE – Saphir і Rheingold.
Holger Matthesпобудував вражаючу модель TEE Saphir. Це склад з дизель-поїздом VT 11.5, який був заснований на довоєнному DRG класу СВТ 137. Кожен склад мав два рухових вагона-локомотива в голові та хвості поїзда. Кожен з них мав 809 кВт дизель від MTU з гідравлічною передачею від Voith або Maybach. Максимальна швидкість складала 140 км / год (87 миль / год), а потім 160 км / год (99 миль / год). Всі вагони були оснащені кондиціонерами.
Для того щоб запустити десяти-модульні потяги з максимальною швидкістю 160 км / год, чотири VT 11.5 були відновлені в 1970 році і отримали 2200 к.с. з газовою турбіною замість початкових 1100 к.с.
Модель виконана шириною в 7-пінів, електрифікована і має освітлення передніх і задніх вогнів, а також салону.
Другий німецький TEE Експрес, відомий під ім’ям Rheingold, вкінці своєї історії комплектувався електро-локомотивами DB Class 103. А родом цей експресс з 1928 року, коли їздив ще на паровозній тязі. Саме такий потяг TEE BR 103 побудував з LEGO італієць Стефано Масетті.
У стрій BR103 встав у кінці 60-х, з відмінними рекордними експлуатаційними та технічними характеристиками, дизайном, розробленим на основі аеродинамічних досліджень для літаків і з футуристичною лівреєю (схема розмальовки транспорту) за стандартом того часу. Він став прикладом мистецтва залізничної механіки протягом багатьох років.
Ця машина народилася через необхідність оновлювати парк електровозів DB після другого покоління, щоб дозволити буксирувати важкі поїзди зі швидкостями понад 150-200 км / ч, де це дозволяла лінія. З потужністю понад 7700 кВт, BR 103 як і раніше залишається одним з найпотужніших електровозів у світі. На відміну від Saphir, цей локомотив розроблявся як серійний, а використовувався в TEE Rheingold c 1972р. У своєму іменитому експресі був ексклюзивний купольний вагон з панорамним дахом. Це був останній поїзд системи TEE в Німеччині. А локомотиви BR103 пізніше отримали широке застосування в німецькій системі Intercity.
Також цікаву варіацію BR103 зробив Simon Jakobi.Обидві моделі чудово передали округлості оригінальної форми кабіни і стали прототипами для багатьох МОК-варіацій даного локомотива.